Resepi Risoles Ayam Yang Best . Cicah Pencicah Syokk Habis

14426
Kalau buat resepi risoles ayam dan cicah sos cili Thai ni sedap sangat kan. Boleh buat menu untuk minum petang, menu untuk berkhelah bersama keluarga pun boleh.

Kalau buat resepi risoles ayam dan cicah sos cili Thai ni sedap sangat kan. Boleh buat menu untuk minum petang, menu untuk berkhelah bersama keluarga pun boleh.

Bukan susah buat menu risoles ni. Hanya buat kulit sendiri dan masukkan inti. Kita tak guna kulit popia ya.

Salah satu tips untuk dapatkan risoles yang rangup dan garing ialah goreng dengan menggunakan api yang perlahan dan jangan letak banyak risoles dalam kuali untuk satu-satu masa.

BACA DI LINK BARU : Resipi Puding Ocean Blue Best. Macam Obor-Obor Cantik Dia

 

Letak 3-4 ketul dalam minyak yang panas secukupnya dan biarkan ianya garing serta rangup
Terima kasih kepada Puan Bunda Nadiah di atas sumbangan resepi risoles ayam yang sedap ini. Bolehlah kami semua mencubanya.
Kalau buat resepi risoles ayam dan cicah sos cili Thai ni sedap sangat kan. Boleh buat menu untuk minum petang, menu untuk berkhelah bersama keluarga pun boleh.
Bahan Resepi Risoles Ayam Mudah :
Resepi Kulit :
  • 3 cawan tepung gandum
  • 1 cawan tepung ubi
  • 7 cawan air sejuk
  • Secubit garam

Untuk sukatan cawan, boleh gunakan cawan yang dibeli di bakeri ya. Untuk dapatkan sukatan yang tepat.

Cara Buat Kulit Risoles : 

#1: Masukkan semua bahan di atas dan kisar hingga halus. Biarkan 10 minit. Sementara itu panaskan kuali rata dan oles minyak menggunakan tisu makan atau berus pada permukaan kuali.

Ambil satu senduk adunan dan tuang ke atas permukaan kuali. Ratakan dan bila dah nampak mulai masak, terus angkat. Macam buat kulit ketayap tu cara dia.

Bahan Inti Risoles Ayam :

  • 1 mangkok daging ayam yang dicincang
  • 2 biji bawang besar saiz bola tenis
  • 5 ulas bawang putih
  • 1 sudu teh lada putih

Kisar kesemua bahan di atas ini.

Kalau buat resepi risoles ayam dan cicah sos cili Thai ni sedap sangat kan. Boleh buat menu untuk minum petang, menu untuk berkhelah bersama keluarga pun boleh.

Selepas itu masukkan minyak ke dalam kuali dan panaskan. Tumis bahan kisar sehingga masak dan barulah masukkan hirisan kacang panjang, taugeh, kobis,lobak meraah dan daun sup/bawang.

Pemilihan sayur tu ikut citarasa akak sendiri je atau ikut apa yang ada dalam peti.Bila dah masukkan sayur, letak sedikit garam dan serbuk perasa.

Dah masak semua, letakkan ke dalam penapis untuk bagi air/minyak lebihan keluar.

Cara Buat Resepi Risole Ayam :

#1: Kulit dan inti telahpun siap, maka proses seterusnya ialah untuk gabung dan goreng.

Ambil 1 – 1 1/2 sudu makan inti dan letakkan di permulaan kulit risoles. Gulung cantik dan oleh sedikit minyak menggunakan jari dan susun di atas pinggan/bekas. Elakkan rapat antara satu sama lain untuk elak melekat.

Dah siap semua, panaskan minyak yang banyak di dalam kuali pada api sederhana . Biarkan minyak betul-betul panas barulah masukkan risoles dan goreng sehingga garing.

Dah siap resepi risoles ayam. Terbaik.

Kalau buat resepi risoles ayam dan cicah sos cili Thai ni sedap sangat kan. Boleh buat menu untuk minum petang, menu untuk berkhelah bersama keluarga pun boleh.
Sertai Channel Telegram kami : https://t.me/daridapurdotcom