Resepi Tomyam Pekat Best Dan Cara Buat Pes Tomyam Homemade

1478
Kalau anda nak makan resepi tomyam macam kat kedai yang terlebih sedap tu, boleh anda baca resepi yang telah kami tuliskan di bawah ini.

Kalau anda nak makan resepi tomyam macam kat kedai yang terlebih sedap tu, boleh anda baca resepi yang telah kami tuliskan di bawah ini. Kalau tak nak beli pes tomyam yang telah siap dijual,kami juga sertakan resepi pes tomyam homemade. Senang je cara buat dia. Boleh buat sendiri di rumah.

Memang tak susah buat resepi tomyam pes homemade ni. Bahan yang digunakan pakai boleh dapatkan di kedai runcit berhampiran. Terima kasih kepada Ibtihal Abdul Hamid di atas perkongsian resepi pes homemade ini.

BACA DI LINK BARU : Resepi Nasi Geprek Ayam Sambal Best Yang Menggiurkan. Lengkap

Bahan Resepi Tomyam Pes Homemade :

  • 4-5 ulas bawang merah saiz bola pingpong
  • 10 ulas bawang putih
  • 2 batang serai
  • 6-8 helai daun limau purut
  • Cili hidup+cili kering ikut tahap kepedasan anda
  • Segenggam udang kering
  • 1 inci Lengkuas
  • 1 inci belacan
  • Air asam jawa ( 1 sudu makan asam jawa + air )

Kalau anda nak makan resepi tomyam macam kat kedai yang terlebih sedap tu, boleh anda baca resepi yang telah kami tuliskan di bawah ini.

#1: Potong semua bahan dan masukkan dalam pengisar. Kisar halus semua bahan. Ketepikan seketika. Panaskan minyak lebih kurang 2 senduk dalam kuali.

Tumiskan bahan kisar sehingga pecah minyak berulang kali dan perasakan dengan gula serta garam. Dah siap, boleh tunggu sejuk dan simpan pes tomyam anda dalam botol di dalam peti ais.Senang je kan

Dah ada pes tomyam tu, boleh lah buat resepi tomyam pekat macam kat kedai tu. Terima kasih kepada Puan yang sudi berkongsi resepi sedap ini.

Bahan Resepi Tomyam Pekat :

  • 2 sudu makan pes thai chili paste maepranom
  • 3 sudu makan pes tomyam homemade anda/brand tom yum kung
  • 3 sudu makan cili kisar
  • 1/2 tin susu cair
  • 3-4 cawan air
  • Sos ikan secukup rasa
  • 1 sudu makan sos tiram
  • 4-5 sudu makan minyak masak
Bahan Lain :
  • ayam/udang/sotong
  • bawang putih,bawang holland, lengkuas, serai
  • cili ikut tahap kepedasan
  • limau nipis
  • daun limau purut
  • akar dan daun ketumbar
  • sayur
  • Hirisan lengkuas

Kalau anda nak makan resepi tomyam macam kat kedai yang terlebih sedap tu, boleh anda baca resepi yang telah kami tuliskan di bawah ini.

Cara Buat Resepi Tomyam Pekat :

#1: Panaskan minyak masak dalam kuali, tumis cili kisar sampai pecah minyak bersama  pes cili thai dan pes tomyam Masuk sos tiram dalam 1 sudu besar. Masukkan serai. tumis sekejap je

#2:  Masukkan ayam/udang/ sotong. Gaul sebati. Masukkan air dlm 3-4 cawan dan

lengkuas, bwg putih, cabai melaka, tomato, akar ketumbar,renehkan hingga mendidih supaya perasa turun masuk dalam kuah tomyam.

Kalau anda nak makan resepi tomyam macam kat kedai yang terlebih sedap tu, boleh anda baca resepi yang telah kami tuliskan di bawah ini.

Perasakn dgn kicap sotong sampai cukup rasa.Masukkan sayur sayuran,daun limau purut dan daun ketumbar. masukkan susu cairLast sekali dah mendidih perahkn air limau nipis sehingga cukup rasa. Siap dan resepi tomyam yang sedap ini.

Nak menang hadiah istimewa selain resepi dan tips mudah ? </>
Sertai Channel Telegram kami : https://t.me/daridapurdotcom